Do zadań Rzecznika należy podejmowanie działań w zakresie ochrony klientów podmiotów rynku finansowego, których interesy reprezentuje, a w szczególności: 1) rozpatrywanie wniosków w indywidualnych sprawach, wniesionych na skutek nieuwzględnienia roszczeń klienta przez podmiot rynku finansowego w trybie rozpatrywania reklamacji; 2) rozpatrywanie wniosków dotyczących niewykonania czynności wynikających z reklamacji rozpatrzonej zgodnie z wolą klienta w terminie, o którym mowa w art. 9 pkt 4; 3) opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących organizacji i funkcjonowania podmiotów rynku finansowego; 4) występowanie do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej albo wydanie lub zmianę innych aktów prawnych w sprawach dotyczących organizacji i funkcjonowania rynku finansowego; 5) informowanie właściwych organów nadzoru i kontroli o dostrzeżonych nieprawidłowościach w funkcjonowaniu podmiotów rynku finansowego; 6) inicjowanie i organizowanie działalności edukacyjnej i informacyjnej w dziedzinie ochrony interesów klientów podmiotów rynku finansowego; 7) przekazywanie do Komisji Nadzoru Finansowego informacji o liczbie i charakterze skarg wskazujących na naruszenia ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych, według stanu na koniec każdego półrocza, w terminie 2 miesięcy po upływie danego półrocza. 2. Przy Rzeczniku prowadzone są pozasądowe postępowania w sprawie rozwiązywania sporów między klientami podmiotów rynku finansowego a tymi podmiotami.
Dz. U. 2015 poz. 1348
U S T A W A z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym
Rozdział
1
Przepisy
ogólne
Art.
1.
Ustawa określa zasady:
1)
rozpatrywania reklamacji przez podmioty rynku finansowego, składanych przez
klientów tych podmiotów;
2)
dział
ania Rzecznika Finansowego;
3)
funkcjonowania Funduszu Edukacji Finansowej, zwanego dalej „Funduszem”.
Art.
2.
Użyte w
ustawie określenia oznaczają:
1)
klient podmiotu rynku finansowego:
a)
będącego osobą fizyczną ubezpieczającego, ubezpieczonego,
uposażonego
lub uprawnionego z
umowy ubezpieczenia,
b)
osobę fizyczną dochodzącą roszczeń na podstawie przepisów ustawy z
dnia
22
maja 2003
r. o
ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym
Funduszu
Gwarancyjnym
i
Polskim
Biurze
Ubezpieczycieli
Komunika
cyjnych (Dz.
U. z 2018 r. poz. 473) od Ubezpieczeniowego
Funduszu Gwarancyjnego lub Polskiego Biura Ubezpieczycieli
Komunikacyjnych,
c)
członka funduszu emerytalnego lub osobę uprawnioną w
rozumieniu
ustawy z
dnia 28
sierpnia 1997
r. o organizacji i
funkcj
onowaniu funduszy
emerytalnych
(Dz.
U.
z
2018
r.
poz.
1906
i
2215),
uczestnika
pracowniczego programu emerytalnego lub osobę uprawnioną
w
rozumieniu ustawy z
dnia 20
kwietnia 2004
r. o
pracowniczych
programach emerytalnych (Dz.
U. z
2016
r. poz.
1449 oraz
z
2018
r.
Opracowano na
podstawie:
t.j.
Dz. U. z 2018 r.
poz. 2038
, 2215
,
2243
, z 2019 r.
poz. 875
.
©
Kancelaria Sejmu
s.
2
/
22
16.05.2019
poz.
1091, 1608, 1629 i
2215), oszczędzającego lub osobę uprawnioną
w
rozumieniu ustawy z
dnia 20
kwietnia 2004
r. o
indywidualnych kontach
emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego
(Dz.
U. z
2016
r. poz.
1776 oraz z 20
18 r. poz. 2215), osobę otrzymującą
emeryturę kapitałową w
rozumieniu ustawy z
dnia 21
listopada 2008
r. o
emeryturach kapitałowych (Dz.
U. z
2018
r. poz.
926) oraz uczestnika PPK
lub osobę uprawnioną w
rozumieniu ustawy z
dnia 4
października 2018
r.
o
pra
cowniczych planach k
apitałowych (Dz.
U. poz. 2215),
d)
będącego osobą fizyczną klienta banku, członka spółdzielczej kasy
oszczędnościowo
-
kredytowej, klienta instytucji płatniczej, klienta małej
instytucji płatniczej, klienta dostawcy świadczącego usługę
dostępu do
informacji o
rachunku, klienta dostawcy świadczącego wyłącznie usługę
dostępu do informacji o
rachunku, klienta biura usług płatniczych, klienta
instytucji pieniądza elektronicznego, klienta oddziału zagranicznej
instytucji pieniądza elektronicz
nego, klienta instytucji kredytowej, klienta
instytucji finansowej, uczestnika funduszu inwestycyjnego, inwestora
alternatywnej spółki inwestycyjnej, klienta firmy inwestycyjnej, klienta
instytucji pożyczkowej, klienta pośrednika kredytu hipotecznego oraz
klienta pośrednika kredytowego,
e)
będącego osobą fizyczną klienta brokera ubezpieczeniowego albo będącego
osobą fizyczną klienta agenta ubezpieczeniowego lub agenta oferującego
ubezpieczenia uzupełniające, w
rozumieniu ustawy z
dnia 15
grudnia
2017
r. o
d
ystrybucji ubezpieczeń (Dz.
U. poz. 2486 oraz z 2018 r. poz. 378,
650 i 1629), wykonujących czynności agencyjne na rzecz więcej niż
jednego zakładu ubezpieczeń w
zakresie tego samego działu ubezpieczeń,
zgodnie z
załącznikiem do ustawy z
dnia 11
września 2
015
r. o
działalności
ubezpieczeniowej i
reasekuracyjnej (Dz.
U. z
2018
r. poz. 999, 1000 i 1669)
w
zakresie niezwiązanym z
udzielaną ochroną ubezpieczeniową;
2)
reklamacja
–
wystąpienie skierowane do podmiotu rynku finansowego przez jego
klienta, w
którym
klient zgłasza zastrzeżenia dotyczące usług świadczonych
przez podmiot rynku finansowego;
3)
podmiot rynku finansowego: